diumenge, 27 de novembre del 2011

7ª SETMANA

Bon dia amigues i amics!!!

Amb l’entrada d’aquesta setmana explicaré  l’avaluació de competències. Hi ha diferents punts de vista, diferents metodologies, i fins i tot metes diferents.  L'avaluació; és l'acció d'estimar, apreciar,calcular o assenyalar el valor d'alguna cosa.

Les proves que avui en dia s’utilitzen, són sancionadores(1,2,3,4,5...), informatives i amb un temps limitat, el que fa que ens deixem molts continguts importants sense contemplar.

Fa un any a l’escola de la meua filla, ens varen citar a tots el pares per a una reunió. Una vegada a l’aula ens varen fer seure a les cadires, dalt de la taula teníem un full amb preguntes i un llapis. El mestre ens va explicar que teníem 20 minuts per emplenar el full i que no es podien fer preguntes.
Pretty Stressed
  Seguint les seves directrius tots el pares descol·locats per la situació, ens varem posar a llegir-les. Questions com les capes de la terra, els moviments de la terra, sumes o llegir un petit text en angles, ens varen fer a tots un viatge en el temps, fent-nos recordar l’estrès que patíem cada vegada que teníem un examen. Aquell dia les mans ens suaven, ens costava concentrar-nos i els 20 minuts pareixien volar.  


Una vegada que acabarem, el mestre ens va dir  que ara teníem 20 minuts més per fer un projecte, podíem parlar, preguntar als
companys i companyes, i el millor podíem   treballar en equip.

 Una vegada finalitzat  els nostre projecte, varem poder diferenciar els dos mètodes d’avaluació, així com els resultats del que aviem après, amb un mètode i amb altre.

La finalitat d’aquesta reunió va ser que tots el pares diferenciessin la forma d’avaluació del segle XIX, que encara al segle XXI  s’utilitza normalment

 Per què seguim avaluant en un món que no existeix? Jo crec , que és per comoditat. És molt fàcil treure l’examen del llibre de text, i puntuar sense tenir en compte més factors.

Però, aprenem igual? No, no es valora a l'alumnat segons les seves capacitats i el seu esforç, no te en compte el punt personal de partida i el procés mitjançant  el qual s’adquireixen els coneixements, i  l'autoavaluació de les competències com a mitjà per afavorir les estratègies de control i regulació de la pròpia activitat.


Segons en Zabala, en el seu llibre “11 ideas clave Cómo aprender y ensenyar competencias” Zabala .A Arnau .L  Ed. GRAÓ 2007 (193-212). Saber el nivell de domini que l'alumnat ha adquirit d'una competència és un compromís bastant complex, s’ha de partir de situacions o contratemps que simulin contextos reals i disposar dels mitjans d'avaluació específics per a cadascun dels components de la competència.









Les proves de selectivitat universitària condicionen a totes les demés. La finalitat de qualssevol examen o prova fa que l’objectiu sigui la superació de proves. La llarga tradició de les proves escrites fa que condicionin a avaluacions de prestigi com les de la OCDE per l’informe PISA.

Les competències estan constituïdes per tres components basics;

·         El aprenentatge conceptual


·         El procedimental


·         El actitudinal

L’avaluació per competències utilitza mitjans per reconèixer  si el que aprèn el servirà per superar situacions reals concretes. Totes  les competències es donen a partir de situacions o problemes reals. Seguin aquestes passes:

1.      Problema o situació, que qüestiona o planteja problemes per resoldre.


2.      Anàlisi de la situació,que avalua la capacitat de comprensió i anàlisi.


3.      Selecció esquema, avaluació de la capacitat de coneixement i d’actuació.


4.      Actuació flexible i estratègica, avaluació de la resposta del problema.


Així dons l'avaluació serà inclusiva, integradora orientadora, transparent, i personalitzada. Per fer possible  aquest repte em de  reinventar la professió docent.



Per altra banda na Neus San Martí, pensa que l’avaluació serveix per desenvolupar competències,  he trobat aquest Power Point que resumeix molt bè, que és avaluar competències.


En la publicació d’en Miguel Santos Guerra d’aquesta setmana, es pot veure la diferencia de les persones que aprofiten fins a l’últim esglaó les oportunitats. I si donéssim aquestes oportunitats als nostres alumnes, per què no es fa una avaluació més completa?





“...unas veces por pereza, otras por prisa, otras por desinformación, otras por despiste, otras por pesimismo, otras por tener un bajo autoconcepto, nos privamos de muchas cosas de las que otros disfrutan. No hablo aquí de las consabidas diferencias culturales, económicas o intelectuales, que no es fácil o posible eliminar. Hablo de la capacidad de sacar el mayor partido a la vida en el nivel y lugar donde se esté.Pienso en dos personas del mismo o aproximado nivel social. Una de ellas le saca el cien por cien del líquido al limón y otra solo unas gotitas ..."
                

A tight squeeze Project 365(2) Day 357


 Pensar de quina forma volem avaluar als nostres alumnes, ara és molt fàcil. El difícil serà posar totes aquestes teories en pràctica, però si ho tenim clar aconseguirem la nostra meta.

Fins  a la setmana que ve!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada