dissabte, 10 de desembre del 2011

CURRÍCULUM ¿?

QUIN TIPUS D’EDUCACIÓ VOLEM ? ...per respondre en aquesta pregunta primer hem de preguntar-nos ... QUIN TIPUS DE SOCIETAT VOLEM???

question



Actualment quin  tipus de societat volem??... per respondre aquesta setmana hem estudiat  el currículum . I què és el currículum?... l'origen de la paraula currículum la he trobat en l’època del esplendor del positivisme, centrant tota expectativa de progrés, benestar i democràcia.

El terme currículum es refereix al conjunt d'objectius, continguts, criteris metodològics i d'avaluació que orienten l'activitat acadèmica, com ensenyar?, quan ensenyar? i què, com i quan avaluar? .

També permet planificar les activitats acadèmiques, de forma general. Segons en Gimeno Sacristà (1985), es destaquen diferents dimensions, el currículum prescrit, el presentat als professors, el modelat pels professors , el currículum en acció. el realitzat( efectes o conseqüències d'aprenentatge en els alumnes)  i el currículum avaluat.

 El currículum  no te en compte  les condicions inicials de l'alumnat, la seva realitat social, la situació dels professors o de l'escola.

Per a ell no existeix  la neutralitat curricular, ni en la pràctica ni en la teoria perquè qualsevol posició implica certs valors que es corresponen amb diferents interessos socials.

Actualment tenim un currículum obert i flexible, on hi ha els que estudien la educació, els que decideixen l’educació i els que realitzen l’educació. Segons Gimeno els que estudien l’educació i els que decideixen l’educació haurien de ser els mateixos.

 Serafi Antunez destaca 3 grans processos del currículum, en primer joc aprendre coneixements,fent referència a la interiorització de dades de continguts. L’alumnat ha de desenvolupar les capacitats, estratègies i recursos personals per accedir per si mateixos al coneixement. La mestra/e ha de donar les eines necessàries a l'alumne/a perquè pugui enfrontar-se a nous reptes al transcurs de la seva vida.



En segon lloc segons Serafi trobem el currículum ocult,  és un currículum no oficial i te resultats negatius. Resulta decisiu per entendre els processos i els resultats que tenen lloc en l'àmbit escolar. Així, doncs es refereix a la varietat d'influències educatives que no estan escrites en el currículum.




L'assistència dels nens a les escola en la nostra societat és una experiència tan corrent que no ens detenim a pensar, què és el que succeeix dins l’aula ???...

Per en Serafi finalment, es procedeix a una especificació de les intencionalitats dels continguts i dels plans d’acció, mitjançant una categorització dels mateixos en: fets, conceptes, principis,procediments, valors, actituds i normes.

Per altra banda la L.O.E afirma el següent, “Especial interès revesteix la inclusió de les competències bàsiques entre els components del currículum, que ha de permetre caracteritzar de manera precisa la formació que han de rebre els estudiants”.

En efecte, en cap cas les competències bàsiques són un component més del currículum de totes les etapes, sinó que, segons els reials decrets d'ensenyaments mínims, només hauran d'incidir en els objectius, els continguts d'ensenyament i els criteris d'avaluació de les etapes que conformen l'educació bàsica, és a dir, les etapes d'educació primària i d'educació secundària obligatòria.

També ha establert que els centres docents hauran de completar i desenvolupar els currículums de les etapes educatives que cada centre imparteix. Amb això, la L.O.E  dóna a entendre que la concreció dels currículums tindrà una transcendència molt superior a la qual havien d'haver tingut els projectes curriculars que tots els centres havien d'haver elaborat en el procés d'aplicació de la LOGSE.

En Pedro Villarrubia en la seva entrada diu;

Currículo: corre y culo...debería haber sido borrada de nuestro vocabulario… currículo significa seguir una larga y frenética carrera conceptos, divididos en áreas, con el culo sentado en una silla…quién diseñó/diseña/decide los currícul/os/ums/a? ¿Y para qué metas? ¿Y dónde acaba esta carrera? ¿Y por qué se repite lo mismo desde los 6 a los 16, 26, 36 años? ¿Y por qué las clases duran una hora? ¿Y por qué sentados/as?...”

Avui en dia vivim en el món de la globalització, tot te un doble o triple sentit, res és blanc o negre i jo em pregunto per què  no hem aconseguit  una  l’educació global,  crec que els psicopedagogs i autors que estudien l’educació han de fer les lleis, perquè així no hi hauria tants clots de la teoria del currículum a la pràctica.


L’altre dia en la universitat varem poder veure, un vídeo molt impactant,  on es reflectia el currículum ocult, vaig el poder de l’escola,un lloc de divisió entre forts i febles, i entre el mestre i l'alumne. Em va fer reflexionar sobre les conseqüències negatives que poden tenir accions que  trobem insignificants i la importància de ser un mestra competent.

Començant per l’autocrítica i autoanàlisi abans de fer-lo amb la resta de les persones que ens envolten, sent la primera crítica de jo mateixa..,mireu aquest video. 





Fins la setmana que ve!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada