diumenge, 30 d’octubre del 2011

QUARTA ENTRADA

“¿Qué pensar de quien considerase deforme a un dromedario por tener dos jorobas en lugar de una sola como le sucede al camello? ¿Sería justo que maltratase al animal con golpes, insultos y exigencias a las que no puede responder? ¿Sería lógico que pretendiese eliminar una de ellas para que se asemejase al deseado modelo? ¿Sería razonable que le castigase por su diferencia? Lo mismo podríamos decir de quien pensase que la gallina es un águila defectuosa y pretendiese hacerla volar a base de un absurdo y estéril adiestramiento”

Hola!

Brain collage Llegint el blog d'en Miguel Santos Guerra aquest mati he trobat molt interesant la seva reflexió. Avui en dia hi ha un determinat model d’estudiant i tot el que surt d’aquest patró es atípic. Mai no havia tingut aquesta visió,  tots els nens són diferents i així dons també requereixen un ensenyament especialitzat i individual. Per què no agafem la riquesa de la diversitat? , Com ensenyem?, Per què no donam una ensenyança més personal?... Si féssim això el seu aprenentatge seria més fàcil i no passarien per una dificultosa adaptació, donant l'oportunitat per que cada nen desenvolupés la seva pròpia intel•ligència.

L’article d’en Miguel Santos Guerra ens qüestiona el tipus d’ensenyança que avui en dia es aplicada en les escoles. He pogut veure en el llibre d’en Arnau.L i d’en Zabala.A (2007)”11 ideas clave Cómo aprender y ensenyar competencias” Barcelona. ED. Graó. Pagines 108-112, la importància que te, la manera d’aprendre.

Ampliant el temari d'aquesta setmana puc treure com a conclusió que les competències bàsiques es fundamenten en la capacitat de posar en pràctica de manera integral els coneixements adquirits, aptituds i trets de la personalitat que permetran resoldre situacions diverses al transcurs de la vida.
El concepte de competència va més enllà del “saber” i el “saber fer”, ja que també és “saber ser” i el “saber estar”. Les competències impliquen la capacitat d’utilitzar aquests coneixements i habilitats en contextos i situacions diferents.

 A l’ensenyament obligatori, cal prioritzar l’assoliment per part de tot l’alumnat de les competències que es consideren bàsiques, és a dir, aquelles competències que afavoreixen l’autonomia necessària per l’aprenentatge i pel desenvolupament personal i social.
Per això és important estudiar els diversos punts teòrics del aprenentatge significatiu del llibre d’en Zabala que els divideix en deu apartats.
Esquemes de coneixement i coneixement previ, aquí afirma que seria molt important que el punt de partida fossin els coneixements dels alumnes, i al transcurs dels anys es ampliessin i modifiquessin els esquemes.
Vinculació profunda entre els nous continguts i els coneixements previs. La mida entre el que saps i el que tens que aprendre no tindria que ser molt grossa.
Nivell de creixement. Cada nen és diferent amb variats graus de desenvolupament cognitiu i és important tenir-lo alhora de canviar els esquemes, contrastar-los o fer reflexions.
Zona de desenvolupament. És la mida entre el que se i el que vull aprendre i és molt important que el interès individual es realitzi amb el suport indicat.
Disposició pel aprenentatge. Fa referència a la piràmide de les necessitats i significa que per passar a un nivell superior tens que tenir els de més baix nivell.
Significació i funcionalitat dels nous continguts. El que has estudiat ha de tenir sentit i te que poder aplicar-se en la vida.
Activitat mental i conflicte cognitiu. Entendre els continguts en la totalitat del seu sentit.
Actitud favorable, sentit i motivació. Fer les coses per que tu vols i no per que tens la obligació externa.
Autoestima autoconcepte i expectatives. Com et valores a tu mateix, com et veus i el que vols aconseguir.
Reflexió sobre el propi aprenentatge. Metacognició. Tenir la habilitat de fer-nos a nosaltres mateixos preguntes,què he après?, com?, per què serveix? ,i fins a on puc aprendre?





Aquestes qüestions tan interesants són les que jo mateix hem pregunto. Cada setmana que passa, vaig reflexionant amb els blocs, les classes de la universitat, la informació que trobo a la xarxa i els llibres que estic llegint.
I aquí deix la meva entrada, fins la setmana  que ve!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada